Тема уроку: «Значення амінокислот і білків у життєдіяльності організмів»
Мета уроку: Визначити амінокислот і білків для життєдіяльності організмів. Розширити знання про єдність живої і неживої природи. Показати унікальність білків, як основної речовини в живих організмах. Розвивати уявлення про біологічну роль білків, виховувати загальнолюдські цінності особистості.
Хід уроку.
І Організаційний етап.
ІІ Перевірка домашнього завдання.
ІІІ Актуалізація опорних знань учнів.
Бесіда
- Які елементи входять до складу білків ? Схарактеризуйте будову білкових молекул.
- Які групи атомі і типи зв’язків найбільш характерні для більшості білкових молекул ?
- Де білки зустрічаються в природі і яке їх значення ?
- Опишіть хімічні і фізичні властивості білків.
- Як можна довести наявність білків у продуктах харчування, у вовняних і шовкових виробах?
- Скільки різних три пептидів може утворитися при сполученні трьох амінокислот ? Складіть рівняння відповідних реакцій.
- Які речовини утворюються при гідролізі білків в організмі? Дайте загальну характеристику ролі білків у процесах життєдіяльності людини і тварин.
IV Вивчення нового матеріалу.
Білки – основний матеріал, з якого побудований живий організм. Крім структурної, білки виконують ще безліч функцій. Наприклад, особливий клас білків утворює біологічні каталізатори – ферменти; білкову природу має також частина гормонів. Склеропротеїни служать живим організмам для створення органів захисту (роги), або теплоізоляції (пір’яний або волосяний покрив).
Запас усіх білків у живих організмах повинен постійно поповнюватися, тому білки – найважливіші поживні речовини. Харчова цінність білків залежить від їхнього складу, тобто від вмісту в них незамінних (не синтезованих самим організмом) амінокислот; звичайно тваринні білки вважаються для людини важливішими, ніж рослинні.
V Узагальнення і систематизація знань учнів.
Тестові завдання.
- З якою речовиною не реагують амінокислоти
А) HCl В) C2H5OH
Б) HNO2 Г) C6H5OH
2. Яка максимальна кількість бром оводню може прореагувати у водному розчині з 1 моль калієвої солі лізину?
А) 1моль В) 3 моль
Б) 2моль Г) ці речовини у водному розчині не реагують.
3. Яка природна амінокислота може реагувати з подвійною кількістю лугу?
А) серин; В) тирозин;
Б) треонін; Г) глютамінова кислота.
4. У розчинах амінокислот реакція середовища:
А) кисла;
Б) нейтральна;
В) слабко лужна;
Г) залежить від кількості аміно- і карбоксильних груп.
5. Скільки існує амінопропіонових кислот (без урахування оптичних ізомерів)?
А) одна (аланін); В) три;
Б) дві; Г) чотири.
6. Який зв’язок називають пептидним?
А) – СО – О – В) - CO – NH2 -
Б) – СО – NH - Г) - COOH – NH2 –
7. Укажіть найважливішу, на ваш погляд, біологічну функцію білків:
А) каталіз біологічних процесів;
Б) транспорт речовин;
В) регуляція імунної системи живих організмів;
Г) забезпечення будівельного матеріалу для тканин.
8. Яка з перерахованих речовин не належить до білків ?
А) гемоглобін; В) пеніцилін;
Б) інсулін; Г) рибонуклеаза.
9. Укажіть загальну якісну реакцію на білки і пептиди.
А) ксантопротеїнова реакція;
Б) біуретова реакція;
В) реакція Льюїса;
Г) реакція Едмана.
10. За яких умов відбувається гідроліз білків ?
А) при кип’ятінні з концентрованою сульфатною кислотою;
Б) під дією надлишку лугу;
В) під дією ферментів;
Г) при додаванні кип’яченої води.
11. Денатурація білків призводить до руйнування:
А) пептидних зв’язків;
Б) первинної структури;
В) водневих зв’язків;
Г) вторинної і третинної структури.
12. Яка взаємодія не впливає на формування третинної структури білків ?
А) водневі зв’язки між функціональними групами;
Б) гідрофобна взаємодія між вуглеводневими радикалами;
В) дисульфідний зв’язок між цистеїновими осадами;
Г) пептидний зв’язок.
13. Первинна структура – це:
А) послідовність амінокислот у білку;
Б) амінокислотний склад білка;
В) молекулярна формула білка;
Г) будова α-спіралі білка.
14. Який елемент звичайно не входить до складу білка ?
А) Нітроген; В) Фосфор;
Б) Сульфур; Г) Оксиген.
15. Яке визначення неправильно характеризує білки ?
А) білки – високомолекулярні пептиди;
Б) білки – біфункціональні полімери;
В) білки – ферменти;
Г) білки – поліпептиди, утворені залишками α-амінокислот.
16. Дипептид утворений залишками тільки однієї амінокислоти і має молекулярну формулу С6Н12N2O3. Виберіть формулу речовини, що утворюється при тривалому кип’ятінні цього пептиду з надлишком концентрованої хлоридної кислоти.
А) С6Н12N2O3Cl В) С3Н8NO2Cl
Б) С3Н7NO2 Г) С3Н7 Cl.
17. Визначте молекулярну формулу трипептиду, утвореного залишками тільки однієї кислоти – гліцину H2NCH2COOH.
А) C6H13N2O3Cl; В) C6H11N3O4;
Б) C3H13N3O5; Г) C6H9N3O3.
VІ Домашнє завдання
§ 13, завдання 83-86
|