Тема уроку. Класифікація хімічних реакцій за різними ознаками
Цілі уроку: узагальнити й систематизувати знання учнів про хімічні реакції; розвивати вміння й навички визначення типів хімічних реакцій за рівняннями хімічних реакцій; формувати знання учнів про хімічні рівняння на прикладі класифікації рівнянь реакції за тепловим ефектом, наявністю каталізатора, зміною ступенів окиснення атомів у процесі хімічної реакції; розвивати навички складання рівнянь хімічних реакцій.
Тип уроку: комбінований урок засвоєння знань, умінь і навичок і творчого застосування їх на практиці.
Форми роботи: розповідь учителя, фронтальна робота, індивідуальна робота з картками-завданнями.
Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. Т. Менделєєва, таблиця розчинності, ряд активності металів, картки-завдання.
ХІД УРОКУ
I. Організація класу
II.Демонстрація досліду
Zn + 2HCl à ZnCl2 + H2 NaOH + HNO3 à NaNO3 + H2O
(NH4)2Cr2O7à Cr2O3 + N2 + 4H2O 4P + 5O2à2P2O5
аналізуємо реакції
III.Актуалізація опорних знань.
Мотивація навчальної діяльності
Фронтальна бесіда
- Що таке хімічна реакція? (перетворення одних речовин на інші)
- Що показує рівняння хімічної реакції?
Назвіть основні типи хімічних реакцій за кількістю вихідних речовин і продуктів реакції (розкладу, сполучення, заміщення, обміну).
Завдання 1. Допишіть рівняння хімічних реакцій і вкажіть тип реакції, (На дошці написані рівняння, які учні по черзі повинні закінчити.)
а) WO3 + Н2 à б) КОН + Н3РO4à
в) ВаСO3 à г) А1 + СuSO4à
д) А1С13 +NаОН à е) КСlO3 à
ж) Fе(ОН)3 à з) СаО + Н2Oà
и) Zn + Н2SO4à к) Ва(NO3)2à
л) Fе + С12 à м) Р206 + Н2O à
Завдання 2. Запишіть рівняння хімічної реакції горіння метану СН4. Назвіть ознаки протікання хімічної реакції.
IV. Вивчення нового матеріалу
Реакція горіння метану супроводжується виділенням тепла і світла. Для інших реакцій, навпаки, необхідно додаткове тепло ззовні.
Тепло, що виділяється або поглинається в результаті реакції, називається тепловим ефектом хімічної реакції.
Тепловий ефект хімічної реакції пов'язаний з теплотою утворення речовин:
і вимірюється в джоулях Дж або кілоджоулях кДж.
За тепловим ефектом хімічні реакції поділяються на такі типи: Ендотермічні — реакції, які протікають з поглинанням тепла.
Наприклад: N2+02 à2NО -
Екзотермічні — реакції, що протікають з виділенням тепла.
Наприклад: СН4 + 202 à С02 + 2Н20 +
Завдання 3. Розставте коефіцієнти в рівнянні реакції та визначте тип реакції за тепловим ефектом, за складом і кількістю реагентів і продуктів реакції:
а)Н2O2Н2O + O2 - .
б)СuО + Н2S04 à СuS04 + Н20 - ,
в)NаОН + НС1 à NаСl + Н20 -
г)Н2+O2 à Н2O +
д)NH3N2+Н2 -
е)С + O2 à СO2 +
Завдання 4. З реакції в завданні 3 виберіть реакції, що протікають зі зміною ступеня окиснення. (Учні самостійно виконують завдання в зошиті, після чого ті, хто першими виконали завдання, записують ОВР на дошці.)
Завдання 5. Укажіть серед реакцій завдання 3 ті, що протікають у присутності каталізатора. Які речовини називаються каталізаторами?
V. Підбиття підсумків уроку
На підставі розглянутих рівнянь заповнюється схема класифікації хімічних реакцій за різними ознаками.
Завдання 6. Складіть рівняння реакцій за схемою, укажіть тип хімічної реакції (за варіантами, зі взаємоперевіркою й обговоренням результатів):
а) кальцій à кальцій оксид à кальцій гідроксид à кальцій карбонат;
б) карбон à карбон (IV) оксид à натрій карбонат à натрій сульфат;
в) водень à гідроген хлорид à барій хлорид à барій сульфат.
VI. Домашнє завдання
Опрацювати матеріал параграфа, відповісти на запитання до нього (§13), виконати вправи (1-5).
Творче завдання. У схему класифікації вписати приклади рівнянь хімічних реакцій.
Додаток
Класифікація хімічних реакцій За кількістю та складом реагентів і продуктів реакції
|
|
|
|
|
сполучення
|
|
|
розкладу
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
заміщення
|
|
|
обміну
|
|
|
|
За тепловим ефектом
|
|
|
|
|
|
екзотермічні
|
|
ендотермічні
|
|
|
За зміною ступеня окиснення
|
|
|
|
|
|
|
|
окисно-відновні
|
|
без зміни ступеня окиснення
|
|
|
|
За наявністю каталізатора
|
|
|
|
|
|
|
|
каталітичні
|
|
некаталітичні
|
|
|
|
За напрямом протікання
|
|
|
|
|
|
|
|
оборотні
|
|
необоротні
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|