Кислоти. Класифікація кислот
Урок-подорож, 8-й клас
Мета: сприяти розширенню знань про класифікацію неорганічних речовин на прикладі кислот; ознайомити учнів із поняттям «кислота», класифікацією кислот за складом та номенклатурою; розвивати логічне мислення, уміння визначати, класифікувати та називати кислоти; виховувати взаємоповагу.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань,урок-подорож.
Обладнання: періодична система хімічних елементів, зразки кислот, аркуші форматом А-4, фломастери, булавки, геометричні фігури різної форми з паперу (квадрати, кола, трикутники та ін.).
Методи навчання: пояснювально-ілюстративні — бесіда, розповідь; наочні —демонстрування; практичні — виконання експериментальних завдань; репродуктивні, інтерактивні.
Прийоми створення ситуації успіху: «приваблива мета», «ефект навіювання», «еврика», «загальний відгук», «анонсування».
Хід уроку
I. Організаційний етап (3 хв.)
Привітання, побажання здоров'я та успіху на уроці. Учитель на дошку вивішує смайлик (☺) і пропонує дітям відтворити свій настрій у зошиті на полях.
Кожен учень обирає геометричну фігуру (їх може бути 4—5 видів, залежно від кількості учнів у класі).
Учнів об'єднуються у 4 (5) груп за видом геометричної фігури.
II. Мотивація навчальної діяльності (1 хв.)
(«Приваблива мета».) (Звучить пісня «Голубой вагон».)
Учитель. Сьогодні на уроці ми з вами здійснимо наукову подорож «хімічним експресом» у загадкову країну. Експрес має 4 (5) вагони (-ів). У першому вагоні знаходяться учні, які вибрали квадрат, у другому — трикутник і т. д.
Учні обирають провідника та отримують маршрутні листи, у яких фіксуватимуть свої досягнення.
Усі зайняли свої місця, але експрес рушить із місця тоді, коли ви зможете отримати квитки.
III. Актуалізація опорних знань (5 хв.)
(«Ефект навіювання».)
1. «Мозковий штурм».
Кожна група отримує одне запитання.
Група 1. Що спільного між лимоном, томатом, квашеною капустою, щавлем і кефіром? (Кислий смак.)
Група 2. Чому кропива подразнює шкіру? (До складу соку входить кислота.)
Група 3. Чому чай після додавання лимону світлішає? (Кислота змінює забарвлення барвника.)
Група 4. Чому кефір, ряжанка, сметана, простокваша належать до кисло-молочно продуктів? (До їх складу входить молочна кислота.)
2. «Дешифрувальник».
За першими літерами назв хімічних елементів і вказаних порядкових номерів періодичної системи хімічних елементів назвіть слово:
(кислота)
Учитель повідомляє тему та пропонує учням сформулювати мету уроку:
• розширити знання про складні речовини на прикладі кислот;
• вивчити склад і назви кислот;
• навчитися класифікувати кислоти.
IV. Вивчення нового матеріалу (20 хв.)
(«Ефект навіювання».)
Учитель. Ви отримали перепустку для подорожі «хімічним експресом» країною Кислоти. Потяг їде з певними зупинками. Кожна зупинка матиме свої відомості та завдання.
1. Зупинка «Понятійна»
Учитель. Які асоціації викликає у вас слово «кислота»? (Лимон, кислий.)
Кислоти входять до складу фруктів, щавлю, шлункового соку. Усі вони поділяються на неорганічні та органічні. Із органічними кислотами ви ознайомитеся у 9-му класі.
Завдання. Знайдіть у підручнику та прочитайте визначення поняття «кислота».
Кислоти — це складні речовини, що містять атоми Гідрогену, які здатні заміщуватися на атом металічного елемента, та кислотний залишок.
НnX
Валентність кислотного залишку дорівнює кількості атомів Гідрогену (n) у кислоті.
2. Зупинка «Номенклатурна»
Учитель. Хто знає, що означає назва зупинки? (Номенклатура — порядок складання, написання та читання назв речовин.)
У ході пояснення вчитель разом із учнями заповнює таблицю.
Учитель. Сучасна назва кислоти відповідає назві кислотних залишків. Це слід пам'ятати, щоб добре засвоїти назви солей.
Демонстрування. Учитель демонструє зразки кислот.
Завдання-тренінг. Кожній групі слід побудувати молекулу кислоти на свій вибір та назвати її. (Учні на аркушах паперу пишуть символи хімічних елементів, прикріплюють їх до своєї форми та беруться за руки в певному порядку згідно з вибраною формулою.)
3. Зупинка «Класифікувальна»
Учитель. Що, на вашу думку, означає назва зупинки? (Розподіл речовин на класи відповідно до найбільш суттєвих ознак.)
Зверніть увагу на формули кислот (див. таблицю).
Таблиця
Кислоти
N
з/п
|
Хімічна формула
|
Кислотний залишок
|
Валентність
|
Назва кислоти
|
1
|
НNО3
|
NО3
|
І
|
Нітратна, азотна
|
2
|
НІ
|
І
|
І
|
Йодидна, йодоводнева
|
3
|
НВг
|
Вг
|
І
|
Бромідна
|
4
|
HCl
|
СІ
|
І
|
Хлоридна, соляна
|
5
|
H3PO4
|
PO4
|
III
|
Ортофосфатна
|
6
|
H2SO4
|
SO4
|
II
|
Сульфатна, сірчана
|
7
|
Н2SО3
|
SО3
|
II
|
Сульфітна, сірчиста
|
8
|
Н2S
|
S
|
II
|
Сульфідна, сірководнева
|
9
|
Н2SiO3
|
SiO3
|
II
|
Силікатна
|
10
|
Н2СO3
|
СO3
|
II
|
Карбонатна, вугільна
|
Що між ними спільного? (Кожна має атоми Гідрогену.)
Чим відрізняються? (Кількістю атомів Гідрогену та наявністю атомів Оксигену (див. схеми 1,2).)
(Учні наводять приклади.)
Класифікація кислот за кількістю
атомів Гідрогену
Кислоти
Одноосновні Двоосновні Трьохосновні
(НВг, НС1) (Н2S,Н2СO3) (Н3РO4)
Класифікація кислот за наявністю
атомів Оксигену
Кислоти
Оксигеновмісні Безоксигенові
(H2CO3, HNO3) (НВг, НС1, H2S)
V. Закріплення та узагальнення знань (11 хв.)
(«Ефект навіювання», «еврика», «загальний відгук».)
4. Зупинка «Ерудит»
Учні працюють над завданнями в групах.
1. «Упізнай».
Із наведеного переліку формул випишіть формули кислот та назвіть їх: СаО, Н2SiO3, К2SO4, НNO3, NaОН, СО2 Н3РO4, H2S, AgCl, НF, Н2O, НС1, LiОН, Н2SO4.
2. «Ви — нам, ми — вам».
Групи по черзі ставлять запитання (1-2) одна одній.
3. «Третій зайвий».
а) H2S, Н3РO4, Н2SO4. (H2S - безоксигенова кислота.)
б) НNO3, Н2СO3, А1(ОН)3. (АІ(ОН) 3 — не кислота.)
в) НF, Н2SiO3, НNO3 (Н2SiO3 — двоосновна кислота, НF — безоксигенова кислота.)
4. «Хрестики-нулики».
Знайдіть правильну відповідь.
а) Одновалентні кислотні залишки. (СІ, Вr, NO3)
СІ
|
СO3
|
РO4
|
SO4
|
Вr
|
SiO3
|
S
|
SO3
|
NO3
|
б) Одноосновні кислоти. (HBr, НСІ, НІ.)
НВr
|
HCl
|
НІ
|
H2SO4
|
Н3РO4
|
НNO3
|
H2S
|
Н2SiO3
|
Н2СO3
|
VI. Рефлексія (2 хв.)
(«Загальний відгук».)
5. Зупинка «Рефлексивна»
«Вільний мікрофон».
Завершіть речення:
«Сьогодні на уроці головним було...»
«Сьогодні на уроці цікавим було...»
«Я знаю...»
«Я вмію...»
VII. Підсумок(2 хв.)
(«Загальний відгук».)
6. Зупинка «Кінцева»
Учитель. Наш «хімічний експрес» їде в депо на відпочинок. Усі пасажири потягу підбивають підсумки своєї діяльності, а провідники виставляють бали в маршрутні листи.
(Учитель аналізує і проводить оцінювання.)
VIII. Домашнє завдання (1 хв.)
(«Анонсування».)
1. Вивчити формули й назви кислот.
2. Підготувати повідомлення «Кислоти в природі».
3. Скласти казку (ребус) «Кислоти».
|